Newspaper charges intimidation in summons over 12,000-peso tax
discrepancy

Mexico News Daily, Sunday, March 10, 2019

President denies the charge but accuses paper of ignoring corruption, helping
electoral fraud

Abusan de autonomia para tucrar con recursos publicos

Tiene Hidalgo
Uni de transas

MoSinnte PMCRlo  Seria, wh whis de eums Y le congelan cuentas
GOStinan roounon -~
a hoted, gasolnera,
Plaza comerowal

o de g
o~k s rmim! S bimgmryie § 2o VIO aelires Se Ol

1wy & e e s ) S o etm nmata

~
gon o e o ampew & Pt (. e Y W WA ) #
L e N L ™
L} Ar e et L mmr Sw LT e el G ®
~ L S —

A o R e e T T

JI @ L 2P T T ts rronRsads

Usan al SAT
paraintimidar ====E BEc= Emm B
aREFORMA  w=wmezrwss v 7oz

One of Mexico’s biggest media companies has accused the federal government of
intimidation after its CEO and his wife were summoned to explain an alleged 12,000-
peso (US $615) tax discrepancy.

The newspaper Reforma published a front-page editorial Friday stating that Grupo
Reforma president Alejandro Junco de la Vega and his wife, Rosa Laura Elizondo,
received an “invitation” from the Federal Tax Administration (SAT) to clarify a
“supposed gap” in the company’s payment of tax in the 2015 fiscal year.

“The two Grupo Reforma shareholders were summoned to personally go to the
offices of the federal tax auditor in Nuevo Ledn yesterday via an official letter
stamped with the word ‘urgent’ in red,” Reforma said.



“It is not common for the SAT to summon shareholders of a corporation for alleged
minimum and routine tax clarifications,” the editorial continued.

Published under the headline: “They [the government] use the SAT to intimidate
Reforma,” the newspaper contended that the summons “could be interpreted as an
attempt to pressure the journalistic work of this publishing company.”

%)
Lopez Obrador: ‘we have our differences with Reforma’

It also said that even though the SAT letter referred to the summons as an “invitation
— if the shareholder doesn’t attend to the invitation in a period of five days, a seed of
non-compliance is sown.”

The newspaper added: “In the 97 years of life of this publishing company, tax
authorities have never personally summoned shareholders: the company, dozens of
times.”

With regard to the tax discrepancy, Reforma said that Grupo Reforma owed nothing,
contending that the SAT had erred in its calculations.

The meeting between Junco de la Vega, Elizondo and tax authorities lasted about
an hour and at its conclusion, the latter accepted documents which proved that there
was no discrepancy, Reforma said.

The newspaper also said the summons of Junco de la Vega comes “97 days after
the start of the presidency of Andrés Manuel Lopez Obrador, who has repeatedly



described Grupo Reforma as ‘prensa fifi [snobby press], conservative and a bearer
of neoliberalism.”

At his morning press conference yesterday, the president denied that his
government was attempting to prosecute or intimidate Grupo Reforma or
the Reformanewspaper.

“It's not true, it's a complete falsehood. We don’t do that with anybody. Who knows
what motivation they had to make this scene but to me it seems to be nonsense. |
consider it a political posture, we have our differences with Reforma but we’re not
going to go after anyone,” Lépez Obrador said.

“With all respect, | think that they’re exaggerating at the newspaper Reforma, we
don’'t persecute anyone, we’re not like the governments that were protected
by Reforma. We respect freedoms and the right to dissent,” he added.

“It's a newspaper that emerged during the government of [Carlos] Salinas, which
made sure not to [criticize] Salinas, which never questioned looting in the neoliberal
period, which pretended that corruption was being combatted . . . which helped with
electoral fraud, these are our differences with Reforma . . . If they got a request to
clarify a tax matter, well everybody gets that. Can the untouchable not be touched?”

Reforma subsequently published a video featuring audio of Lopez Obrador’s
allegations of bias overlaid with images of stories it has published with the intention
of disproving the president’s claims of partiality.

People from outside Reforma — including a human rights advocate, political pundits
and politicians — also criticized the government while coming to the newspaper’s
defense.

“Nobody is forced to read a newspaper they don’t like. What’s not fair is to make up
reasons to discredit the media. That's exactly what AMLO has done by
attacking Reforma,” José Miguel Vivanco, the Americas director of Human Rights
Watch, wrote on Twitter.

Political scientist Denise Dresser said that Lopez Obrador and his government don’t
themselves represent the transformation they claim to be bringing to Mexico.

“‘Here’'s the most recent example: the government using its power to
intimidate/frighten counterbalances. Today it was the turn of Reforma but tomorrow
it could be that of any other media organization if we don’t denounce unacceptable
behavior in a democracy,” she said.

Marko Cortés, national president of the National Action Party (PAN), condemned
this “new act of intolerance” by the government “against Reforma and freedom of



) [1H

expression,” while PAN Senator Damian Zepeda said the government’s “intimidatory
practices” against the newspaper are “terrible” and must not be allowed.

Citizens’ Movement (MC) Senator Samuel Garcia said that “bullying a media outlet
through SAT is the worst sign there could be of authoritarianism,” adding that “we
are opposed to any attempt to pressure journalistic work” and “what has happened
to the president of the Reforma newspaper is alarming and the persecution is
evident.”

Reforma was one _of several media outlets that received almost US $2 billion in
advertising revenue from the past federal government in its first five years in office,
according to a December 2017 report published in The New York Times.

The money didn’t only buy promotional ads and television commercials but also
favorable coverage for the Enrique Pefia Nieto-led government and editorial
influence, the report said.

Source: Reforma (sp), Animal Politico (sp), Infobae (sp)




