
Revealed: Ecuador spent millions on spy operation for Julian Assange 
By Dan Collyns 
The Guardian, Tue 15 May 2018 
 
Exclusive: Files show at least $5m went on activities including spying on guests at 
London embassy 

 
 

Julian Assange addresses the media from the balcony of Ecuador’s embassy in 
central London. Photograph: Ben Stansall/AFP/Getty Images 
 
Ecuador bankrolled a multimillion-dollar spy operation to protect and support Julian 
Assange in its central London embassy, employing an international security 
company and undercover agents to monitor his visitors, embassy staff and even the 
British police, according to documents seen by the Guardian. 
 
Over more than five years, Ecuador put at least $5m (£3.7m) into a secret 
intelligence budget that protected the WikiLeaks founder while he had visits from 
Nigel Farage, members of European nationalist groups and individuals linked to the 
Kremlin. 
 
Other guests included hackers, activists, lawyers and journalists. 
 
In the lead-up to the US presidential election in 2016, his whistleblowing website 
WikiLeaks released several batches of emails connected to the Democratic party 
and Hillary Clinton’s campaign. 
 
Last month, the Democratic National Committee filed a lawsuit against the Russian 
government, Donald Trump’s campaign and WikiLeaks, alleging a conspiracy to help 
swing the election for Trump. 
 



Documents show the intelligence programme, called “Operation Guest”, which later 
became known as “Operation Hotel” – coupled with parallel covert actions – ran up 
an average cost of at least $66,000 a month for security, intelligence gathering and 
counter-intelligence to “protect” one of the world’s most high-profile fugitives. 
 
An investigation by the Guardian and Focus Ecuador reveals the operation had the 
approval of the then Ecuadorian president, Rafael Correa, and the then foreign 
minister, Ricardo Patiño, according to sources. 
 

 
 

The then Ecuadorian foreign minister, Ricardo Patiño, with Assange at the embassy 
in August 2014. Photograph: John Stillwell/WPA/Getty Images 
 
Correa has defended the decision to give Assange political asylum and described 
the UK’s behaviour towards Ecuador as “intolerable”. Neither he nor the Ecuadorian 
government had any immediate comment. 
 
From June 2012 to the end of August 2013, Operation Hotel cost Ecuador $972,889, 
according to documents belonging to the country’s intelligence agency, known as 
Senain. 
 
Q&A 
 
What would happen if Julian Assange left the Ecuadorian embassy? 
 
Julian Assange has been in the Ecuadorian embassy in central London since August 
2012. He initially sought asylum following a series of legal challenges through British 
courts to a European arrest warrant issued by Sweden, where he was accused of 
rape and sexual assault, which he denies. 
 



In February, a judge upheld a warrant for his arrest for skipping bail, meaning that 
although Swedish prosecutors have dropped their investigation into alleged sexual 
offences, Assange faces being arrested if he leaves the embassy, and fears he 
would be subsequently extradited to the US for questioning about WikiLeaks’ 
activities. 
 
Photograph: Frank Augstein/AP 
 
The agency used a “special expenses” budget to pay for CCTV cameras to be 
installed in the embassy weeks after Assange moved in. 
 
At the same time, documents show an international security company was 
contracted to secretly film and monitor all activity in the embassy. The company 
installed a team who provided 24/7 security, with two people on shift at a time, based 
at a £2,800-a-month flat in an Edwardian mansion building round the corner from 
the Knightsbridge embassy. 
 
Even the then Ecuadorian ambassador to the UK, Juan Falconí Puig, seems to have 
been unaware of the operation until a council tax bill for the flat was posted to the 
embassy in May 2015. The arrangement had to be explained to the ambassador in 
a conference call with Patiño, according to a source. 
 
The security personnel recorded in minute detail Assange’s daily activities, and his 
interactions with embassy staff, his legal team and other visitors. They also 
documented his changing moods. 
 
The team consulted Assange about each person seeking to visit him. Guests would 
pass through a security zone, leaving their passports with staff there, according to 
sources, and documents seen by the Guardian. 
 
The passports were used to create a profile that described the visit and gave 
background details of all his visitors. 
 
Worried that British authorities could use force to enter the embassy and seize 
Assange, Ecuadorian officials came up with plans to help him escape. 
 
They included smuggling Assange out in a diplomatic vehicle or appointing him as 
Ecuador’s United Nations representative so he could have diplomatic immunity in 
order to attend UN meetings, according to documents seen by the Guardian dated 
August 2012. 
 
In addition to giving Assange asylum, Correa’s government was apparently prepared 
to spend money on improving his image. A lawyer was asked to devise a “media 
strategy” to mark the “second anniversary of his diplomatic asylum”, in a leaked 2014 
email exchange seen by the Guardian. 



This included a joint press conference with him and Patiño in London, and the 
publication of an opinion piece for the Guardian. The fee including other costs would 
be $180,960 for a year’s media consultancy. 
 

 
 
Assange supporters gather outside the embassy in Knightsbridge in June 2017. 
Photograph: Matt Dunham/AP 
 
But the documents showed the way in which the relationship between Assange and 
his hosts deteriorated over time. 
 
In an extraordinary breach of diplomatic protocol, Assange managed to compromise 
the communications system within the embassy and had his own satellite internet 
access, according to documents and a source who wished to remain anonymous. 
By penetrating the embassy’s firewall, Assange was able to access and intercept the 
official and personal communications of staff, the source claimed. 
 
In tweets on Tuesday WikiLeaks denied that Assange had compromised the 
embassy’s network. “That’s an anonymous libel aligned with the current UK-US 
government onslaught against Mr Assange,” WikiLeaks wrote, adding that its editor-
in-chief was not in a position to respond. 
 
In 2014, the company hired to film Assange’s visitors was warning the Ecuadorian 
government that he was “intercepting and gathering information from the embassy 
and the people who worked there”. 
 
The escalating cost of the Operation Hotel surveillance operation was also an issue 
for Ecuador’s financial controller’s office. 



 
 

Assange talks with his then legal adviser, Baltasar Garzón, second right, inside the 
embassy in August 2012. Photograph: Sean Dempsey/PA 
 
Carlos Pólit, the then comptroller general, wrote to the then intelligence chief, Pablo 
Romero, in March 2013, asking how $411,793 could have been spent on special 
expenses in five months without a single receipt. 
 
More than half that amount – $224,699 – was spent on three undercover agents for 
Operation Hotel: a captain in the Ecuadorian navy, a colonel and a counter-
intelligence operator. They were typically given monthly cash payments of about 
$10,000, according to official accounts, for services classified as “intelligence and 
counter-intelligence operations”. 
 
Romero said documentation relating to “the security of our guest” needed to be kept 
to a minimum given the “high sensitivity of the case”. 
 
But the Operation Hotel outgoings were a fraction of the intelligence agency’s special 
expenses. In Assange’s first two months in the embassy, Senain spent $22.5m on 
38 other operations with codenames including “undercover agents”, “counter-
intelligence” and “Venezuela”, according to official documents. 
 
Documents seen by the Guardian show Senain made multimillion-dollar payments 
to internet surveillance companies for spying software. One was Hacking Team, a 
cybersecurity company based in Italy. 
 
Hacking Team did not respond to a request for comment. Documents show it was 
contracted directly or subcontracted through other companies by Senain between 
2012 and 2015. 



 
 

Lenín Moreno, the Ecuadorian president, is keen for Assange to leave the embassy 
in order to improve ties with the US. Photograph: Juan Ruiz/AFP/Getty Images 
 
It is unclear how the Ecuadorian government used the surveillance tools. But 
investigative journalists working in Ecuador say they have often been forced to move 
their websites abroad to avoid cyber-attacks and hacking attempts. Others have 
been prosecuted through the courts. Facing fines and criminal charges, some were 
forced into exile. 
 
Ecuador’s president, Lenín Moreno, shut down Senain in March in response to what 
he called the “ethical outcry of citizens”. 
 
He said the move was intended to “guarantee the security needs of the country”, in 
what appeared to be a pointed reference to the resources the agency had dedicated 
to protecting a person who had very little to do with Ecuador’s security. 
 
Ecuador’s comptroller is investigating how Senain spent $284.7m between 2012 and 
2017, the majority of it on special expenses such as activities connected to Assange. 
About 80% of the overall budget went on such expenses last year, according to a 
statement on the comptroller’s website. 
 
This article was written in collaboration with Fernando Villavicencio and Cristina 
Solórzano from Focus Ecuador 
 
Since you’re here … 
 
… we have a small favour to ask. More people are reading the Guardian than ever 
but advertising revenues across the media are falling fast. And unlike many news 
organisations, we haven’t put up a paywall – we want to keep our journalism as open 



as we can. So you can see why we need to ask for your help. The Guardian’s 
independent, investigative journalism takes a lot of time, money and hard work to 
produce. But we do it because we believe our perspective matters – because it might 
well be your perspective, too. 
 
I appreciate there not being a paywall: it is more democratic for the media to be 
available for all and not a commodity to be purchased by a few. I’m happy to make 
a contribution so others with less means still have access to information. Thomasine, 
Sweden 
 
If everyone who reads our reporting, who likes it, helps fund it, our future would be 
much more secure. For as little as £1, you can support the Guardian – and it 
only takes a minute. Thank you. 


